Przemówienie do uczestników V Konferencji Ogólnej Episkopatu Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Aparecida 13 maja 2007 r.
Pierwsze podstawowe stwierdzenie jest zatem następujące: tylko ten, kto uznaje Boga, zna rzeczywistość i może odpowiedzieć na nią w sposób odpowiedni i prawdziwie ludzki. Prawdziwość tej tezy okazuje się oczywista w obliczu fiaska wszystkich systemów, które biorą Boga w nawias.
Nasuwa się jednak natychmiast inne pytanie: któż zna Boga? Jak możemy Go poznać? Nie możemy się tu zagłębić w złożoną dyskusję na ten podstawowy temat. Dla chrześcijanina jądro odpowiedzi jest proste: tylko Bóg zna Boga, tylko Jego Syn, który jest Bogiem z Boga, Bogiem prawdziwym, zna Go. On zaś, "który jest w łonie Ojca, o Nim pouczył" (J 1, 18). Stąd jedyne i niezastąpione znaczenie Chrystusa dla nas, dla ludzkości. Jeśli nie znamy Boga w Chrystusie i z Chrystusem, cała rzeczywistość staje się zagadką nie do rozszyfrowania; nie ma drogi, a skoro nie ma drogi, nie ma życia ani prawdy.
Bóg jest zasadniczą rzeczywistością, nie Bogiem wymyślonym jedynie czy hipotetycznym, lecz Bogiem o ludzkim obliczu; jest Bogiem z nami, Bogiem miłości aż po krzyż. Gdy uczeń dochodzi do zrozumienia tej miłości Chrystusa "aż do końca", nie może odpowiedzieć na tę miłość inaczej, jak podobną miłością: "Pójdę za Tobą dokądkolwiek się udasz" (Łk 9,57).
Może postawić sobie jedno pytanie: co daje nam wiara w tego Boga? Pierwsza odpowiedź brzmi: daje nam rodzinę, powszechną rodzinę Bożą w Kościele katolickim. Wiara wyzwala nas z izolacji własnego ja, ponieważ prowadzi nas do jedności: spotkanie z Bogiem jest, samo w sobie i jako takie, spotkaniem z braćmi, aktem wezwania, zjednoczenia, odpowiedzialności wobec drugiego i za innych. W tym sensie opcja preferencyjna na rzecz ubogich wynika z wiary chrystologicznej w tego Boga, który stał się ubogim dla nas, aby wzbogacić nas swoim ubóstwem (por. 2 Kor 8, 9).
Zanim jednak powiemy o tym, co pociąga za sobą realizm wiary w Boga, który stał się człowiekiem, musimy zastanowić się nad pytaniem: jak rzeczywiście poznać Chrystusa, aby móc iść za Nim i żyć z Nim, by znaleźć w Nim życie i przekazywać to życie innym, społeczeństwu i światu? Przede wszystkim Chrystus daje się nam poznać w swojej osobie, w swoim życiu i w swoim nauczaniu za pośrednictwem Słowa Bożego. Na początku nowego etapu, jaki Kościół misyjny Ameryki Łacińskiej i Karaibów zamierza podjąć, począwszy od tej V Konferencji Ogólnej w Aparecidzie, nieodzownym warunkiem jest głęboka znajomość Słowa Bożego. Dlatego należy wychowywać lud do lektury i medytacji Słowa Bożego: aby stało się ono jego pokarmem, by z własnego doświadczenia wierni widzieli, że słowa Jezusa są duchem i życiem (por. J 6, 63). W przeciwnym razie - jak głosiliby orędzie, którego treść i duch nie są im dogłębnie znane? Musimy oprzeć nasze misyjne zaangażowanie i całe nasze życie na skale Słowa Bożego. Dlatego zachęcam Pasterzy do wysiłku zapoznawania z nim.
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
W niedzielę Leon XIV spożył obiad ze 110 ubogimi, podopiecznymi Caritas z diecezji Albano.
Podczas obiadu ubodzy mogli swobodnie rozmawiać z Ojcem Świętym.
Papież w rozważaniu przed modlitwą Anioł Pański na Piazza della Libertà w Castel Gandolfo.
Jesteśmy Kościołem Pana, Kościołem ubogich, wszyscy jesteśmy cenni, wszyscy jesteśmy osobami...
Ks. Raymond de Souza podsumowujw pierwsze 100 dni pontyfikatu Leona XIV.
Papież Leon XIV skierował przesłanie do Sióstr Oblatek św. Franciszki Rzymianki.
Leon XIV odpowiadał na pytania dziennikarzy 13 sierpnia w Castel Gandolfo.