Otóż to. Dziękuję papieżowi za to przypomnienie! Potrzebna na nowo w kazaniach tłumaczyć wiernym, jak ważne jest pełne uczestnictwo we Mszy i co dokładnie dzieje się na ołtarzu. Także warto czasem pokazać to w mszy tzw. trydenckiej. Oby częściej była możliwość poznania jej. Całe pokolenia nie wiedzą, jak ona wygląda, a przecież nie została anulowana, bo nie można jej anulować.
Bierzcie i jedzcie, to jest cialo moje, nastepnie wzial kielich mowiac: pijcie z niego wszycscy (...) Mt 26-28. Czy sporzywajac tylko cialo bez krwi badz krew bez ciala Eucharystia jest sakramentem, wydaje sie, ze nie jest. Gdyby natomiast przyjac, ze oddzielnie cialo jest sakramentem tak jak krew oddzielnie rowniez jest sakramentem, to wowczas cialo jest bez krwi tak tez krew nie posiada ciala, to trzeba uznac dwa sakramenty w jednym sakramecie co jest sprzeczne z jednym sakramentem. Eucharystia jest sakramentem w ciele i krwi, ktore posiada cialo nie ma ciala bez krwi jak nie ma krwi bez ciala.
No wlasnie Kosciol od czasow Apostolskich tego tak nie rozumial. Sw. Pawel pisze o tym, ze kto spozywa Cialo lub Krew Panska niegodnie, jest winny CIala i Krwi Panskiej. Jesli bylo by tak, jak piszesz, to nie mogl by ponosic winy za Cialo i Krew.
Jak sam piszesz Pawel mowi o ciele i krwi...nie godnym jest zatem spozwanie samego wina, wino bez ciala w krew sie nie zamieni, tak chleb bez wina nie stanie sie cialem.
Specjalnie dla mee: "Pod każdą postacią przyjmuje się w pełni całego Chrystusa oraz prawdziwy Sakrament. – Nadto Sobór oświadcza, że chociaż, jak powiedzieliśmy wyżej, nasz Zbawiciel przy Ostatniej Wieczerzy ustanowił i podał Apostołom ten Sakrament pod dwiema postaciami, niemniej jednak trzeba uznać, że i pod jedną postacią przyjmuje się w pełni całego Chrystusa i prawdziwy Sakrament. Dlatego, jeśli chodzi o owoc, przyjmujący tylko jedną postać nie są pozbawieni żadnej łaski koniecznej im do zbawienia." [SOBÓR TRYDENCKI, Sesja XXI (1562), Nauka o Komunii pod dwiema postaciami i Komunii małych dzieci, rozdział III].
W kosciele na Jamace Queens w okolicach domu rodzicow Trumpa, sporzywa sie mistycznie i cielesnie cialo i krew. W zadnym kosciele polskim nie podaja wina, krew pije kaplan ustami wiernych. Tak jak w czasach prl...I sekretarz w raz kc pzpr jedli i pili ustami klasy robotniczym - dlatego wnosze, ze z tej tradycji prl'u czerpie kosciol polski...nalezalo by sprawdzic jak bylo w kosciele polskim na przestrzeni wiekow...czy tez pozbawiano wiernych Eucharystii.
"mee" coś pomieszałeś. To klasa robotnicza ustami swoich przedstawicieli poła szampana i jadła kawior.:) Podobnie katolicy piją z "tego kielicha" ustami swoich kapłanów. Nakaz Pana jest jednak wyraźny: "pijcie z niego wszyscy."
Będąc w Anglii, na mszy (katolickiej rzecz jasna) zawsze Komunia Św podawana była w dwóch postaciach: Hostii i konsekrowanego Wina z kielicha. Dlaczego w Polsce tak nie może być?
http://www.katolik.pl/o-komunii-swietej-pod-postaciami-chleba-i-wina,2834,416,cz.html Sobór w Konstancji wydał w 1415 roku zakaz używania kielicha. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Collectanea_Theologica/Collectanea_Theologica-r1969-t39-n2/Collectanea_Theologica-r1969-t39-n2-s77-83/Collectanea_Theologica-r1969-t39-n2-s77-83.pdf
TAK ,są. Nie mają Eucharystii konsekrowanej przez kapłana a tylko symboliczny opłatek i wino błogosławione przez osobę świecką (tytuł ks. używany samozwańczo przez pastorów to nadużycie). Jedynie kościół prawosławny i inne wschodnie mające sukcesję mają prawdziwą Eucharystię obok rz-katolickiego.
Szanowna "Tridentino" - Po pierwsze: tytuł "ksiądz" nie oznacza kapłana tylko duchownego i może być oficjalnie używany przez pastorów. Po drugie: "Eucharystia" czyli z grec. "Dziękczynienie" nie wymaga sukcesji apostolskiej i konsekrowania chleba i wina przez kapłana. Po trzecie: ważne jest co ten chleb i to wino oznaczają (symbolizują). Ważne jest czy wierzysz w zbawczą ofiarę Chrystusa. Eucharystia jest dziękczynieniem za tą ofiarę. Uczta eucharystyczna jest wspominaniem (anamnezą) zgodnie z nakazem ("czyńcie to na moją pamiątkę) ofiary Golgoty i w ten sposób jej uobecnieniem ale też uobecnieniem siebie w jej zbawczych skutkach. Tak rozumieli Żydzi wspominanie wyjścia z Egiptu w czasie uczty paschalnej. Po czwarte: protestanci wierzą w rzeczywistą, duchową obecność Pana w Eucharystii. Eucharystia umacnia nas w wierze w nasze zbawienie i zmartwychwstanie w Jezusie Chrystusie.
Jan Knox powyżej ma rację i wcale nie prowokuje. Ba, wskazuje, że Ojciec Święty Franciszek znowu mówi... nieprawdę. Wszyscy protestanci bowiem żyją bez Eucharystii. O co zatem chodzi? Obawiam się, że o przesłanie - ukryte jak w przypadku wszystkich uczciwych, ale niezupełnie - jakoby np. czynni homoseksualiści czy osoby w związkach niesakramentalnych zmieniły nie swoje życie, ale warunki przyjmowania Komunii. Ona im się należy; przecież nie mogą żyć bez Eucharystii! Jeżeli ktoś wykaże, że Franciszek myśli jednak o dobrze Kościoła, będę mu wdzięczny. Michał Obrębski
mee@ nie czepiaj się... bo chyba do tej pory spałeś człowieku.... i zwróć uwagę na ortografię, a co z protestantami... to heretycy... sprawa jest prosta, albo się nawrócą albo będą ustawicznie żyli w grzechu. No i jeszcze muszą odciąć się od bluźniercy Lutra. W tym streszczeniu zabrakło wspomnienia o podstawowym warunku komunii św. jakim jest sakrament pojednania, który protestanci ignorują.
@ Jan Knox. Sakramenty sa potrzebne do zbawienia, kazdy sakrament oddzielnie potrzebny jest do zbawienia, ale tego, ktorego nikt nie widzial i nie zobaczy, ktorego nie ma Boga jest w Synu, Duchu, Slowie a poprzez Syna i Ducha dzieki Slowu jest w sakramentach. Przyczyna wszelkiego jest Bog, tylko od Niego wszyscy i kazdy z osobna zalety.
Dlatego wywiniecie sie katolicy i protestanci, chrzescijanie...tylko nie skadcie tak sobie do oczu i bez nienawisci, i zapalczywosci oraz z podchodami, w ktorych sie lubujecie, bo to co nazywacie religia, to co zwiecie kosciolem-mi, tak naprawde jest natura Boga, ktora w sobie mamy... gdyby wasi nauczyciele doswiadczyli Boga, to nie mieli by wam nic do powiedzenia.
Przytaczam słowa papieża z deonu: >> Sobór Watykański II był silnie ożywiony pragnieniem doprowadzenia chrześcijan do zrozumienia wspaniałości wiary i piękna spotkania z Chrystusem. Z tego powodu trzeba było najpierw, z pomocą Ducha Świętego, dokonać odpowiedniego odnowienia liturgii, bo Kościół nieustannie z niej żyje i dzięki niej się odnawia. << Ten tekst ma taki ładunek znaczeniowy, że mnie zatkało, po prostu. Na początek, co papież ma na myśli w całym tym przemówieniu, gdy używa słowa "chrześcijanie" w kontekście Mszy św. Czy myślicie, że ma na myśli katolików, tak jak dawniej się utożsamiało? Może to wyjaśni w następnych przemówieniach.
"Pod każdą postacią przyjmuje się w pełni całego Chrystusa oraz prawdziwy Sakrament. – Nadto Sobór oświadcza, że chociaż, jak powiedzieliśmy wyżej, nasz Zbawiciel przy Ostatniej Wieczerzy ustanowił i podał Apostołom ten Sakrament pod dwiema postaciami, niemniej jednak trzeba uznać, że i pod jedną postacią przyjmuje się w pełni całego Chrystusa i prawdziwy Sakrament. Dlatego, jeśli chodzi o owoc, przyjmujący tylko jedną postać nie są pozbawieni żadnej łaski koniecznej im do zbawienia." [SOBÓR TRYDENCKI, Sesja XXI (1562), Nauka o Komunii pod dwiema postaciami i Komunii małych dzieci, rozdział III].
Ba, wskazuje, że Ojciec Święty Franciszek znowu mówi... nieprawdę. Wszyscy protestanci bowiem żyją bez Eucharystii.
O co zatem chodzi? Obawiam się, że o przesłanie - ukryte jak w przypadku wszystkich uczciwych, ale niezupełnie - jakoby np. czynni homoseksualiści czy osoby w związkach niesakramentalnych zmieniły nie swoje życie, ale warunki przyjmowania Komunii. Ona im się należy; przecież nie mogą żyć bez Eucharystii!
Jeżeli ktoś wykaże, że Franciszek myśli jednak o dobrze Kościoła, będę mu wdzięczny.
Michał Obrębski