Duże nadzieje na dalszy rozwój ekumenizmu za Leona XIV wyraził Steven R. Harmon – profesor teologii w Gardner-Webb University School of Divinity w Boiling Springs w Karolinie Północnej, współsekretarz Komisji Mieszanej Światowego Aliansu Baptystów i Dykasterii Popierania Jedności Chrześcijan.
Przypomniał, że „Jan Paweł II w encyklice «Ut unum sint» najpełniej ukazał, że papiestwo może służyć wszystkim chrześcijanom, a następnie powtórzono to w ubiegłym roku w watykańskim dokumencie «Biskup Rzymu»”.
Na łamach „National Catholic Reporter” (NCR) z 5 sierpnia stwierdził on, że nowy pontyfikat będzie więc kolejnym etapem na drodze ekumenicznej, wytyczonej przez św. Jana Pawła II. Przywołał najpierw swoje pierwsze spotkania z nowym papieżem w Rzymie, dokąd przybył na początku maja jako specjalny korespondent związanego z baptystami portalu „Good Faith Media”, aby relacjonować zarówno konklawe, jak i przygotowania do niego i pierwsze dni nowego pontyfikatu.
Zapewnił, że jako baptystyczny teolog ekumeniczny, pełniący funkcję współsekretarza w komisji ds. dialogu katolicko-baptystycznego, był i jest żywo zainteresowany tym, w jaki sposób papież – kimkolwiek by nim był – mógłby spełniać nadzieję, że papiestwo może służyć wszystkim chrześcijanom. Wyraził ją szczególnie Jan Paweł II w encyklice „Ut unum sint”, a powtórzył w ubiegłym roku dokument Dykasterii Popierania Jedności Chrześcijan, zatytułowany „Biskup Rzymu”.
Wyjaśniając bardziej szczegółowo tę swoją nadzieję ekumeniczną Harmon wskazał na „dwa sposoby ujęcia tożsamości baptystycznej w odniesieniu do całego Kościoła. Oba mają swoje korzenie w drodze Johna Smytha – współzałożyciela pierwszej wspólnoty baptystycznej w 1609 roku w Amsterdamie. Dążył on do utworzenia swojej wspólnoty jako prawdziwego Kościoła, ale nie znajdowal innych wspólnot, które spełniałyby takie kryteria”.
Ale w rok później doszedł do wniosku, że miejscowa społeczność menonicka była w istocie prawdziwym Kościołem i wraz z częścią swojego zboru starał się do niej przyłączyć. Podczas gdy niektórzy baptyści uznawali inne tradycje chrześcijańskie za pozbawione znamion prawdziwego Kościoła – podobnie jak początkowo sądził Smyth – wielu innych poszło jego późniejszą drogą, uznając autentyczność Kościoła wszędzie tam, gdzie można go odnaleźć – przypomniał autor artykułu w „NCR”.
Z drugiej strony zwrócił uwagę, iż baptyzm jest ruchem odnowy wewnątrz jednego Kościoła Jezusa Chrystusa, z charyzmatem eklezjalnej wolności w przymierzu lokalnej wspólnoty, podobnie jak zakony żyjące według własnej reguły życia wspólnotowego. „Moje baptystyczne nadzieje wobec pontyfikatu Leona XIV wiążą się z jego kontaktami z różnymi ruchami odnowy wewnątrz jednego Kościoła” – stwierdził teolog z Karoliny Północnej.
Zauważył, że monastycyzm narodził się właśnie jako ruch odnowy i w tym kontekście zaznaczył, iż „augustiańska tożsamość Leona XIV, która przenika jego wczesne wystąpienia, napawa mnie optymizmem co do tego, że jego pontyfikat będzie narzędziem odnowy Kościoła, i to nie tylko katolickiego, lecz wszystkich Kościołów”. Zdaniem Harmona „wyraźne przyjęcie przez Leona wizji papieża Franciszka o Kościele bardziej synodalnym wydaje się związane z augustiańskim akcentowaniem cnoty słuchania głosu Boga w głosach wspólnoty”.
Nawiązując do „synodalności“ Kościoła zaznaczył, że „jak pokazały sesje synodalne poświęcone różnym tradycjom chrześcijańskim, także w innych Kościołach istnieją praktyki synodalności, wśród nich również u baptystów”. Jedną z nich jest baptystyczna praktyka rozeznawania eklezjalności przez wsłuchiwanie się w głos całej lokalnej wspólnoty, a w swoim idealnym kształcie stara się ona słuchać szerokiego spektrum głosów, także spoza lokalnego Kościoła – podkreślił teolog.
Wyraził nadzieję, że „Leon zainspiruje wszystkich chrześcijan do odnowy Kościoła przez praktykę głębokiego słuchania, dając przykład takiego słuchania, które, jak donoszono, kilku kardynałów-elektorów uznało za jedną z jego mocnych stron”.
Kolejny wspólny temat ekumeniczny to misyjna natura całego chrzescijanstwa. „Ruch misyjny wniósł w historii ogromny wkład w odnowę Kościoła. Udział baptystów w nim głęboko ukształtował ich tożsamość. Kościół katolicki, rzecz jasna, był Kościołem misyjnym na długo przed nowożytnym ruchem misyjnym” – stwierdził autor artykułu. Jego zdaniem „doświadczenie Leona jako misjonarza, profesora seminarium i biskupa w Peru dobrze przygotowuje go do przewodzenia Kościołowi w duchu wezwania, które wygłosił w swoim pierwszym orędziu «Urbi et Orbi», aby Kościół był misyjny”. Harmon wyraził nadzieję, że „jego [Leona XIV][ przywództwo odnowi misyjne zaangażowanie całego Kościoła, w tym baptystów”.
Podsumowując swoją wypowiedź współsekretarz Komisji Mieszanej zauważył, że „Leon powiązał swoje papieskie motto «In Illo uno unum» [W Nim Jednym jesteśmy jednym] z troską o ekumeniczną odnowę całego Kościoła”. Przyznał, że głęboko poruszyły go słowa nowego papieża skierowane do „siostrzanych Kościołów chrześcijańskich” zamiast „wspólnot eklezjalnych” w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu, gdy przed nim siedzieli goście – przedstawiciele innych tradycji. „Mam nadzieję, że zapowiadają one silnie zaangażowane ekumenicznie” – oświadczył teolog baptystyczny.
Według niego „amerykańska tożsamość tego papieża ma potencjał odnowienia chrześcijaństwa w Stanach Zjednoczonych, wzywając nas do wyjścia poza zniewolenie spolaryzowanej polityki ku pełniejszemu uczestnictwu w pojednawczej misji Królestwa Bożego”. Harmon wyznał, że Leon już teraz zainspirował go do tego, by „starać się unikać ustawiania siebie w kategoriach spolaryzowanych podziałów w życiu zarówno obywatelskim, jak i kościelnym” i dodał, że jako baptysta żywi nadzieję, iż nowy pontyfikat przyczyni się do odnowy jednego Kościoła Jezusa Chrystusa”.
Steven R. Harmon jest profesorem teologii historycznej w Gardner-Webb University School of Divinity w Boiling Springs w Karolinie Północnej. Jest współsekretarzem z ramienia swego wyznania III fazy dialogu prowadzonego przez Komisję Mieszaną Światowego Aliansu Baptystów i Dykasterię Popierania Jedności Chrześcijan. Wydał szereg książek, m.in. „Baptists, Catholics and the Whole Church: Partners in the Pilgrimage to Unity” (Baptyści, katoIicy i cały Kościół: partnerzy w pielgrzymce do jedności; 2021) oraz „Encountering Pope Leon XIV: Baptist Reflections on the Beginning of a Pontificate” (Spotykając Leona XIV: refleksje baptysty na początku pontyfikatu), która niebawem ma się ukazać.
Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej opublikowało komunikat po tym spotkaniu.
„Nie bójmy się prosić, zwłaszcza gdy wydaje nam się, że na to nie zasługujemy".
Została podarowana w 1963 r. Pawłowi VI przez ówczesnego ambasadora Brazylii.
„Abyśmy zrozumieli wzajemną zależność wszystkich istot stworzonych".
Wraz z nim świętymi zostanie uznanych sześcioro innych błogosławionych.