Jako kardynał Josef Ratzinger, ówcześnie arcybiskup München oraz Freising, uczestniczył podczas Mszy św. sprawowanej przez papieża Jana Pawła II w dniu 7 czerwca 1979 roku w KL Auschwitz.
Powiedział wówczas: „Przybyłem specjalnie na tą uroczystość, ponieważ uważam, że my Niemcy mamy szczególne powody, aby brać w niej udział. Od niej musi wyjść pojednanie oraz przestroga, że coś podobnego nie może się więcej powtórzyć“. (Tageblatt, Heidelberg z 8.06.1979).
Kardynał Jozef Ratzinger był także uczestnikiem delegacji Konferencji Episkopatu Niemieckiego, która 13 września 1980 roku wraz z towarzyszącym jej kardynałem Franciszkiem Macharskim, odwiedziła Oświęcim. Wygłaszając kazanie tego samego dnia w Bazlice Mariackiej w Krakowie powiedział: „ Na początku pragnę wyrazić swą radość oraz podziękowanie, iż tu w tym wielce czcigodnym biskupim mieście Krakowie dane mi jest wygłosić kazanie. Po tej ciemnej karcie historii, którą w swoich polsko –niemieckich relacjach mamy za sobą, zaproszenie to jest dla mnie szczególnym symbolem pojednawczej i uzdrawiajacej potęgi wiary, która daje siłę do przebaczenia i tworzy braterstwo tam, gdzie, zasiany był duch niewiary, nienawiści i wrogości. Za ten dar wybaczania, pokoju, braterstwa wynikajacego z wiary chciałbym szczególnie podziękować.“
Jednym z najważniejszych i wzruszających momentów tej wizyty była modlitwa w celi śmierci św. Maksymiliana Marii Kolbego. Biskupi niemieccy modlili się wtedy: „Wszechmogący Boże, miejsce w którym stoimy przywodzi na pamięć bezlitosną i bezwzględną moc bezprawia, jakiego Niemcy się dopuścili. Zebrani jednomyślnie na modlitwie w miejscu jego ofiary wyznajemy wszyscy, że wspólnie dokładać będziemy starań by przezwyciężyć wrogą nienawiść między narodami".
Papież Benedykt XVI powiedział podczas wizyty w synagodze w Kolonii 19 siepnia 2005r.: "W XX wieku, w najbardziej mrocznym okresie historii Niemiec i Europy obłędna ideologia nazistowska, mająca źródło w neopogaństwie, była źródłem zaprogramowanej i systematycznie wcielanej w życie przez reżim próby eksterminacji europejskiego żydostwa: tak narodziło się to, co przeszło do historii jako Szoah... Nie uznawano już świętości Boga i dlatego deptano także świętość życia ludzkiego... Powtarzam słowa, jakie mój czcigodny Poprzednik napisał z okazji 60-lecia wyzwolenia Auschwitz i mówię: Chylę czoło przed wszystkimi, którzy zaznali tego przejawu mysterium iniquitatis."
Dalsze teksty Papieża Benedykta XVI, Papieża Jana Pawła II, Konferencji Niemieckiego i Polskiego Episkopatu oraz inne, które wiążą się z tematem Auschwitz, znajdują się na naszej stronie internetowej pod linkiem „Teksty Kościoła Katolickiego“.
aktualna ocena | |
głosujących | |
Ocena |
bardzo słabe |
słabe |
średnie |
dobre |
super |
Nazwał to „kwestią sprawiedliwości”, bardziej, aniżeli hojności.
Dla chrześcijan nadzieja ma imię i oblicze. Dla nas nadzieja to Jezus Chrystus.
Ojciec święty w przesłaniu do uczestników spotkania pt. „Dobro wspólne: teoria i praktyka”.