Zawrat dla wytrwałych

W Tatrach Karol Wojtyła bywał bardzo często i o różnych porach roku. Trudno dziś dokładnie zliczyć i opisać wszystkie jego wycieczki. Wiele miejsc w Tatrach związanych jest z pobytem obecnego Papieża. Zapraszamy na wędrówkę na Halę Gąsienicową i do Doliny Pięciu Stawów, połączoną z przejściem przez Zawrat.

Nad tą przełęczą wznosi się majestatycznie Mięguszowiecki Szczyt Wielki i niższa Cubryna. Bardziej z lewej strony widać także Rysy z charakterystyczną rysą (żlebem), od której góra wzięła nazwę. Jeszcze bardziej z lewej, nad Miedzianem, widać dwa wierzchołki Gerlacha, oddzielone od siebie głęboko wciętą Przełęczą Tetmajera. Na prawo od Szpiglasowej Przełęczy – Koprowy Wierch, charakterystyczny potężny mur Hrubego Wierchu oraz wystający po prawej stronie wierzchołek Krywania.

Dalej trasa wiedzie rozległymi stokami i doliną do schroniska w Dolinie Pięciu Stawów (1 godz. 15 min.). Najpierw wędrujemy nad Dolinką pod Kołem, na której dnie widać Zadni Staw Polski. Dołączają szlaki z Koziej Przełęczy przez Dolinkę Pustą (widać wierzchołek legendarnej Zamarłej Turni) i Szpiglasowej Przełęczy.

Idąc podnóżem Koziego Wierchu, widzimy kolejne stawy i mijamy kolejne odgałęzienie – żółty szlak na przełęcz Krzyżne. Po przekroczeniu wypływającego z Wielkiego Stawu potoku Roztoka w parę chwil dochodzimy do schroniska w Dolinie Pięciu Stawów (od Murowańca 3 godz. 15 min.).

Zawrat dla wytrwałych   Jan Drzymała Zejście czerwonym szlakiem ze Świnicy do przełęczy Zawrat. Dalej można niebieskim szlakiem przejść do Doliny Pięciu Stawów Polskich Przez Dolinę Roztoki, mijając Wodogrzmoty Mickiewicza (szlak czarny, dalej zielony) docieramy do polany Palenica, z której bez problemów można dostać się busem do Zakopanego. Pokonanie opisanej trasy zajmuje ok. siedmiu godzin.

«« | « | 1 | 2 | 3 | » | »»