Rolę katolików melchickich w dialogu ekumenicznym i międzyreligijnym podkreślił Benedykt XVI, przyjmując 8 maja w Sali Klementyńskiej Watykańskiego Pałacu Apostolskiego 300 pielgrzymów tego Kościoła z ich patriarchą Grzegorzem III Lahamem i kilkunastu biskupami.
Pominięcie w najnowszym wydaniu „Annuario Pontificio" wśród papieskich tytułów określenia „Patriarcha Zachodu" jest wyrazem realizmu historycznego i teologicznego oraz może sprzyjać dialogowi ekumenicznemu.
Do uroczystości Świętej Bożej Rodzicielki nawiązał Benedykt XVI podczas pierwszej w tym roku audiencji ogólnej. Przywołując postanowienia soborów z V wieku, Papież wyłożył w skrócie teologię odnoszonego do Maryi tytułu Theotokos.
Jedna z najpiękniejszych świątyń wczesnochrześcijańskich - Hagia Sophia wystawiona ok. 347r. za panowania Konstantyna przechodziła różne koleje losu. Palona, grabiona, kilkakrotnie odbudowywana z jeszcze większym rozmachem i bogato dekorowana była świadkiem wielkich uroczystości, ale i wandalizmu, krwawych powstań, wzajemnych porachunków koronowanych głów.
Jego Świątobliwość Arcybiskup Konstantynopola, Nowego Rzymu i Patriarcha Ekumeniczny (Powszechny) należy do najwybitniejszych postaci nie tylko współczesnej ortodoksji (prawosławia), ale całego chrześcijaństwa.
Janowi Pawłowi II udało się przekształcić rolę papiestwa. Dzięki niemu stało się ono rzecznikiem praw człowieka. Wykroczył więc on poza granice katolicyzmu, zwracając się do ludzi znajdujących się w różnych sytuacjach religijnych, społecznych i politycznych
Życie i dokonania Pseudo-Dionizego Areopagity, anonimowego pisarza z przełomu V i VI wieku były tematem katechezy Benedykta XVI podczas audiencji ogólnej 13 maja na Placu św. Piotra. W improwizowanym niemal w całości rozważaniu papież nazwał go prekursorem teologii mistycznej.
Czy jednak może zabraknąć uśmiechu, radości, podczas spotkania dwu braci? Zasadniczym celem podróży Jana Pawła II do Turcji było uczestnictwo w uroczystościach patronalnego święta Kościoła w Konstantynopolu - dnia św. Andrzeja Apostoła.
Pierwszy etap to pełne szacunku spotkanie z gospodarzami tego kraju, z jego odrębną kulturą, tradycjami, wiarą. Na tym etapie Jan Paweł II miał do przełamania lody towarzyszące jego przyjazdowi do Turcji jako do państwa i społeczności przeżywających głęboki kryzys.
W prawosławiu nie ma papiestwa. "Pierwszym wśród równych", czyli tym, który przewodniczy duchowo wszystkim Kościołom prawosławnym, jest patriarchat Konstantynopola.
Śledź wypowiedzi papieża Franciszka na Twitterze.
„Kto przyjmuje migranta, przyjmuje Chrystusa” – zaznacza Franciszek i dodaje: „Migrantowi trzeba towarzyszyć, wspierać go i integrować”.