Z propozycją tą wystąpił zwierzchnik Asyryjskiego Kościoła Wschodu Gewargis III.
Zwierzchnik Asyryjskiego Kościoła Wschodu Gewargis III zaproponował, by papież Franciszek zwołał wszystkich patriarchów i innych zwierzchników Kościołów wschodnich na spotkanie, na którym przedyskutowaliby sytuację na Bliskim Wschodzie, wspólnie się modlili i poszukiwali rozwiązania problemów.
Takie spotkanie mogłoby odbyć się „w Rzymie lub gdziekolwiek zechce” Franciszek. Byłby to – jego zdaniem – ważny „znak jedności”, a do jego dania „wzywa nas czas, który przeżywamy”.
Swą propozycję katolikos-patriarcha Gewargis III złożył papieżowi podczas spotkania z nim w listopadzie ub.r. w Watykanie. Obecnie ponowił ją w wywiadzie dla portalu Vatican Insider. – Mam nadzieję, że papież Franciszek rozważy tę propozycję – stwierdził asyryjski patriarcha.
Asyryjski Kościół Wschodu ma korzenie apostolskie, za swego założyciela uważa św. Tomasza, zwanego Niewiernym. W przeszłości nazywany był nestoriańskim, gdyż opowiedział się za nauką byłego patriarchy Konstantynopola Nestoriusza, który głosił m.in. całkowitą odrębność boskiej i ludzkiej natury w Jezusie. Pogląd ten potępił sobór powszechny w Efezie w 431 r. i od tamtego czasu Kościół nestoriański stanowi oddzielny odłam w chrześcijaństwie. Nie przeszkodziło mu to później rozwijać bardzo ożywioną działalność misyjną i to głównie on zaniósł wiarę Chrystusową (w wersji nestoriańskiej) w pierwszym tysiącleciu daleko na wschód: do Iranu, Indii, Tybetu, Chin i w inne regiony.
W późniejszych wiekach, głównie w wyniku ekspansji islamu, Kościół ten bardzo zmniejszył swój zasięg oddziaływania i spadła liczba jego wiernych, przeżywał poza tym liczne spory i podziały wewnętrzne, które go jeszcze bardziej osłabiły. W połowie XIX wieku, pod wpływem misjonarzy zagranicznych, zmienił nazwę na obecną – Asyryjski Kościół Wschodu. Ponadto w ciągu wieków znacznie straciły na ostrości dawne spory teologiczne. 11 listopada 1994 r. ówczesny katolikos-patriarcha Mar Dinkha IV i św. Jan Paweł II podpisali w Watykanie Wspólną Deklarację Chrystologiczną, która wyjaśniała podstawowe różnice teologiczne między tym Kościołem a katolicyzmem. W rok później rozpoczął się oficjalny dialog teologiczny katolicko-asyryjski. W 2017 r. spodziewane jest podpisanie wspólnego dokumentu nt. sakramentów i sakramentalnego życia Kościoła.
„Tryptyk Augustiański” zostanie premierowo wykonany 22 listopada.
„Głos Kościoła nadal ma znaczenie, kontynuujmy promocję pokoju”.
Dziś rano zadzwonił do Papieża Mahmud Abbas, prezydent Państwa Palestyńskiego.
Przy tej okazji zwrócił uwagę na nieocenioną rolę modlitwy osób starszych.