Stolica Apostolska 2008 - najważniejsze wydarzenia

KAI/sx

publikacja 23.12.2008 14:12

Zgromadzenie Synodu Biskupów nt. Słowa Bożego w życiu i misji Kościoła, deklaracja Kongregacji Nauki Wiary "Dignitas personae", dotycząca problemów bioetycznych, związanych z rozwojem medycyny, a także powstanie Forum Katolicko-Muzułmańskiego - to niektóre z najważniejszych wydarzeń, jakie miały miejsce w Watykanie w roku 2008.

Styczeń

7 – Benedykt XVI z zadowoleniem przyjął uchwalenie przez ONZ (18 grudnia 2007 r.) rezolucji nawołującej do przyjęcia powszechnego moratorium na wykonywanie kary śmierci. W przemówieniu do korpusu dyplomatycznego papież wyraził nadzieję, że inicjatywa ta zachęci do publicznej debaty w sprawie świętego charakteru życia ludzkiego. Wezwał też do uczynienia wszystkiego, aby terroryści nie mieli dostępu do broni masowej zagłady.

17 – Z powodu sprzeciwu 67 wykładowców i kilkuset studentów Benedykt XVI zrezygnował ze złożenia wizyty na rzymskim uniwersytecie La Sapienza. Odczytano tam jedynie przemówienie Ojca Świętego, w którym pytał: „co papież ma do zrobienia lub powiedzenia na uniwersytecie? Na pewno nie powinien starać się narzucać innym w sposób autorytarny wiary, która może być jedynie dana w wolności. Poza jego posługą Pasterza Kościoła i na fundamencie wpisanej w tę posługę pasterską natury zadaniem jego jest utrzymanie w stałej gotowości wrażliwości na prawdę; zachęcanie wciąż na nowo rozumu do wyruszenia na poszukiwanie prawdy, piękna, Boga, i na tej drodze, pobudzanie jej do dostrzeżenia pożytecznych świateł, które wyrosły w toku dziejów wiary chrześcijańskiej oraz do postrzegania w ten sposób Jezusa Chrystusa jako Światłości, która oświeca historię i pomaga odnaleźć drogę do przyszłości”. Niedzielna modlitwa „Anioł Pański” 20 stycznia przerodziła się w manifestację solidarności z papieżem. Przyszło na nią 200 tys. ludzi. Jako „emerytowany profesor, który spotkał w swym życiu tak wielu studentów, zachęcam wszystkich was, drodzy studenci uniwersyteccy, byście z szacunkiem odnosili się do cudzych opinii i w wolnym i odpowiedzialnym duchu szukali prawdy i dobra” – zachęcił zgromadzonych Benedykt XVI.

28 – Stolica Apostolska poparła wprowadzenie powszechnego moratorium na wykonywanie aborcji. Propozycję taką przedstawił włoski dziennikarz Giuliano Ferrara. W imieniu papieża do takiego rozwiązania będzie przekonywał wszystkich ludzi dobrej woli przewodniczący Papieskiej Rady ds. Rodziny w czasie swych podróży po świecie. Międzynarodowa kampania Stolicy Apostolskiej ma objąć wszystkie aspekty obrony życia, zwłaszcza problemy związane z transplantologią.

Luty

1 – Pierwsza od 70 lat wizyta „ad limina Apostolorum” greckokatolickich biskupów Ukrainy. Benedykt XVI zaapelował do nich o szerzenie „ekumenizmu miłości”, ponieważ „dialog miłości oświeca dialog prawdy”. Zachęcił hierarchów greckokatolickich do „jedności zamiarów z episkopatem łacińskim, przy poszanowaniu obu odmiennych tradycji”, gdyż „nie ulega wątpliwości, że współpraca obu obrządków przyczyniłaby się do harmonii serc tych, którzy służą jedynemu Kościołowi”.

7 – Benedykt XVI wprowadził nowe brzmienie wielkopiątkowej modlitwy za Żydów w Mszale rzymskim z 1962 r. Jest on używany przez katolików przywiązanych do liturgii przedsoborowej. W nowym brzmieniu zamiast słów „o nawrócenie Żydów” (pro conversione Iudaeorum) zostało użyte ogólne sformułowanie „za Żydów” (pro Iudeis). W modlitwie tej Kościół prosi Boga o „oświecenie serc Żydów” i aby „cały Izrael został zbawiony, kiedy wszystkie narody wejdą” do Jego Kościoła. Zmiana ta wywołała oburzenie wielu środowisk żydowskich na świecie widzących w niej wezwanie wyznawców judaizmu do nawrócenia na chrześcijaństwo.

13 – Benedykt XVI wydał zgodę na rozpoczęcie procesu beatyfikacyjnego siostry Łucji Dos Santos przed upływem, wymaganych przez prawo kościelne, pięciu lat od jej śmierci. Portugalska karmelitanka, która jako dziecko – wraz z parą swych kuzynów bł. Hiacyntą i bł. Franciszkiem Marto – była świadkiem objawień w Fatimie w 1917 r., zmarła w 2005 r. w wieku 97 lat. Na krótko przed śmiercią w liście do chorego Jana Pawła II wyraziła gotowość oddania życia za to, aby mógł on powrócić do zdrowia.

18 – Kongregacja Spraw Kanonizacyjnych przedstawiła instrukcję „Sanctorum Mater”, która przedstawia normy regulujące przeprowadzanie diecezjalnych etapów procesów beatyfikacyjnych. Tekst dokumentu został opublikowany w czerwcu 2007 r. w „Acta Apostolicae Sedis”. Nie zawiera on nowych norm prawnych, a jedynie wyjaśnia i uściśla wymogi obowiązujące w sprawach kanonizacyjnych.

29 – Kongregacja Nauki Wiary ogłosiła dokument „Nowa odpowiedź na temat ważności chrztu”. Potwierdziła w nim, że tylko chrzest, udzielany w imię Trójcy Świętej, a więc z wymienieniem imion trzech Osób Boskich, jest ważny w Kościele katolickim. Dokument jest odpowiedzią na pytania skierowane do tego urzędu watykańskiego, czy ważne są chrzty udzielane z wypowiedzeniem takich tytułów Boga jak Stwórca, Odkupiciel, Wyzwoliciel czy Uświęciciel, zamiast imion Trójcy Świętej. Kongregacja oświadczyła, że taki chrzest jest nieważny a osoby ochrzczone w ten sposób winny być ochrzczone jeszcze raz, przy użyciu formuły trynitarnej. Jest to tyle ważne, że „w grę wchodzi zbawienie osób, dla których prosi się o chrzest”. Kościół nie może więc „tolerować szerzenia się takich wyrażeń, które unieważniają udzielenie prawdziwego chrztu”.

Marzec

5 – Powstało Forum Katolicko-Muzułmańskie. Zostało ono powołane wspólnie przez Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz przedstawicieli 138 sygnatariuszy listu otwartego muzułmanów do przywódców chrześcijańskich z 13 października 2007 r. Pierwsze seminarium Forum odbyło się w Rzymie w dniach 4-6 listopada 2008 r. na temat „Miłość Boga, miłość bliźniego”. Wzięło w nim udział po 24 przedstawicieli każdej ze stron. Spotykając się z jego uczestnikami Benedykt XVI przyznał, że muzułmanie i chrześcijanie mają różne podejście do kwestii Boga. Mimo to „możemy i musimy być wyznawcami jednego Boga, który nas stworzył i troszczy się o każdą osobę w każdym zakątku świata”. Papież wezwał wyznawców obu religii, aby „poprzez wzajemny szacunek i solidarność pokazywali, że uważają się za członków jednej rodziny: rodziny, którą Bóg umiłował i zgromadził razem od stworzenia świata do końca ludzkiej historii”.

Kwiecień

16 – Benedykt XVI skierował do Rosjan z orędzie telewizyjne. Znalazło się ono w filmie o papieżu, nadanym w dniu jego 81. urodzin przez państwowy kanał informacyjny „Wiesti”. Ojciec Święty wskazał na pilną potrzebę „przywrócenia jedności chrześcijan, do czego Kościół katolicki czuje się nieodwracalnie zobowiązany”. Po rosyjsku „drogich braci prawosławnych, zwłaszcza Jego Świątobliwość Patriarchę Moskiewskiego i Wszechrusi oraz biskupów katolickich i ich wspólnoty”.

29 – Stolica Apostolska poparła dążenia Bośni i Hercegowiny do wejścia w skład Unii Europejskiej oraz innych instytucji euroatlantyckich. Takie oświadczenie złożył podczas wizyty w Sarajewie abp Dominique Mamberti, watykański sekretarz ds. stosunków z państwami.

Maj

5 – Benedykt XVI przyjął na prywatnej audiencji prymasa Wspólnoty Anglikańskiej, Rowana Williamsa, arcybiskupa Canterbury. Było to ich trzecie spotkanie. W listopadzie 2006 r. w Watykanie podpisali oni wspólną deklarację, zobowiązując się do kontynuowania dialogu. Ostatni raz widzieli się w październiku 2007 r. w Neapolu.

20 – Normy dotyczące kandydatów do kapłaństwa z tendencjami homoseksualnymi mają charakter powszechny – oświadczył w zaaprobowanym przez Ojca Świętego liście do biskupów całego świata watykański sekretarz stanu. Kard. Tarcisio Bertone zaznaczył, że postanowienia te należy stosować we wszystkich domach formacji do kapłaństwa, także znajdujących się w kompetencji Kongregacji dla Kościołów Wschodnich, Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów i Kongregacji ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. Oznacza to, że również do seminariów zakonnych czy znajdujących się na terenach misyjnych nie można dopuszczać osób, które praktykują homoseksualizm, wykazują głęboko zakorzenione tendencje homoseksualne lub wspierają tzw. kulturę gejowską.

29 – Kongregacji Nauki Wiary ogłosiła dekret, który stanowi, że biskup, który odważy się udzielić święceń kapłańskich kobiecie, jak i ona sama narażają się na zastrzeżoną dla Stolicy Apostolskiej ekskomunikę „latae sententiae”, czyli „wiążącą z mocy samego prawa”. Dokument ma na celu „ochronę natury i ważności sakramentu kapłaństwa”, tradycyjnie zastrzeżonego dla mężczyzn”. Jan Paweł II w liście apostolskim „Ordinatio sacerdotalis” z 22 maja 1994 r. w sposób ostateczny potwierdził nauczanie Kościoła w sprawie udzielania święceń kapłańskich wyłącznie mężczyznom.

Czerwiec

4 – Niepowodzenie rozmów z lefebrystami. Przewodniczący Papieskiej Komisji „Ecclesia Dei” kard. Darío Castrillón Hoyos przyjął przełożonego Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X bp. Bernarda Fellaya i zaproponował lefebrystom powrót do pełnej komunii z Kościołem w zamian za oficjalne zobowiązanie się Bractwa do podporządkowania się papieżowi i zaniechania działań wymierzonych w komunię kościelną. Watykański rzecznik ks. Federico Lombardi przypomniał, że Stolica Apostolska żąda od lefebrystów uznania Soboru Watykańskiego II i dokonanej przezeń reformy liturgii. Jednocześnie nieoficjalnie przedstawiciele Watykanu dawali do zrozumienia, że istnieje możliwość utworzenia specjalnej prałatury personalnej dla katolickich tradycjonalistów. Jednak bp Fellay odrzucił te warunki i miał stwierdzić, że wobec żądań Watykanu nie ma innego wyjścia, jak kontynuować to, co Bractwo robiło do tej pory. Miał on przy tym wyjaśnić, że przywrócenie przedsoborowej liturgii przed Benedykta XVI nie załatwia całej sprawy, której głównym problemem jest właśnie Vaticanum II i modernizm szerzący się – zdaniem lefebrystów – w Kościele katolickim.

13 – Papieska Rada ds. Świeckich ogłosiła dekret definitywnego zatwierdzenia statutu Drogi Neokatechumenalnej. Przy okazji przypomniano, że papież Benedykt XVI zetknął się z neokatechumenatem już w 1974 r. jako profesor teologii w Ratyzbonie i pomógł w jego wprowadzeniu w Niemczech. Jako prefekt Kongregacji Nauki Wiary kard. Joseph Ratzinger zajmował się zbadaniem i zatwierdzeniem zawartości teologicznej katechez poszczególnych etapów neokatechumenatu.

13 – Prezydent USA George Bush złożył wizytę w Watykanie. Benedykt XVI spotkał się ze swym gościem nie w Pałacu Apostolskim, lecz w wieży św. Jana. Po rozmowie w cztery oczy, odbyli spacer po Ogrodach Watykańskich i wysłuchali krótkiego koncertu chóru Kaplicy Sykstyńskiej. Papież podziękował Bushowi za „zaangażowanie w obronę podstawowych wartości moralnych”.

16 – Benedykt XVI zaapelował o „złagodzenie bądź anulowanie zagranicznego zadłużenia” krajów rozwijających się. Swój apel papież skierował do instytucji międzynarodowych, które „poprzez odpowiednią i należycie wyważoną pomoc oraz politykę gospodarcza na skalę światową” muszą przyczynić się „do przerwania błędnego koła niedorozwoju i skrajnego ubóstwa”.

18 – Stolica Apostolska nie uznała Kosowa za samodzielne państwo i w najbliższym czasie nie planuje tego uczynić. Poinformował o tym przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. „Rozumiemy również, że Kosowo jest kolebką serbskiego Kościoła prawosławnego” – powiedział kard. Walter Kasper. Dodał, że Stolica Apostolska występuje na rzecz praw mniejszości w dziedzinie społecznej, religijnej i kulturalnej, a Serbowie napotykają w Kosowie na „poważne ograniczenia” w korzystaniu z tego prawa.

28 – Benedykt XVI otworzył Rok św. Pawła, związany z 2000. rocznicą urodzin Apostoła Narodów. Obchody potrwają do 29 czerwca 2009 r.

Lipiec

8 – Papieska Rada ds. Popierania Jedności Chrześcijan wyraziła ubolewanie z powodu decyzji Synodu Generalnego Kościoła Anglii o dopuszczeniu kobiet do święceń biskupich. W specjalnym komunikacie podkreśliła, że ta decyzja anglikanów „oznacza zerwanie z apostolską tradycją, zachowaną przez wszystkie Kościoły pierwszego tysiąclecia” i „stanowi kolejną przeszkodę na drodze do pojednania między Kościołem katolickim i Kościołem Anglii”.

30 – Nie byłoby obecnego, globalnego kryzysu, gdyby posłuchano Jana Pawła II, który przestrzegał przed konsekwencjami nieliczenia się „z kulturowym i duchowym wymiarem istoty ludzkiej, a więc z jej realnymi potrzebami”. Opinię taką wyraził włoski ekonomista i bankowiec Ettore Gotti Tedeschi na łamach watykańskiego dziennika „L’Osservatore Romano”. Wskazał, że po raz kolejny „rozwiniętemu człowiekowi rynku i technologii wymknęły się z rąk narzędzia, ponieważ nie brał pod uwagę szerszego wymiaru kulturowego i duchowego istoty ludzkiej, a więc i jej najbardziej autentycznych potrzeb”. „Przewidział to Jan Paweł II: ciekawe, czy jego nauka zostanie wreszcie zrozumiana” – pytał Gotti Tedeschi.

Sierpień

23 – Początek serii wypowiedzi przedstawicieli Stolicy Apostolskiej wyrażających zaniepokojenie rosnącym napięciem w stosunkach międzynarodowych. Abp Silvano Tomasi, stały obserwator Stolicy Apostolskiej przy agendach ONZ w Genewie oświadczył, że nawet jeśli nie stoimy jeszcze w obliczu nowej zimnej wojny, to napięcie związane z agresją Rosji wobec Gruzji i decyzją o rozmieszczeniu w Europie Wschodniej elementów amerykańskiej tarczy antyrakietowej może spowodować nowy wyścig zbrojeń. „System międzynarodowy przeżywa swego rodzaju kryzys, godzący w kraje najsłabsze i najuboższe” – powiedział abp Tomasi. Jego zdaniem, oznakami tego impasu są m.in. zawieszenie współpracy między Rosją a NATO i kilka tygodni temu fiasko tzw. rundy z Dauhy na temat rozwoju. Ze swej strony watykański dziennik „L’Osservatore Romano” ostrzegał w kilku artykułach, że ewentualny nowy wyścig zbrojeń nałożyłby się na wyraźne oznaki światowej recesji i tylko pogłębiłby istniejący kryzys gospodarczy. „Wichry zimnej wojny nie przeminęły, a stosunki Wschód-Zachód się popsuły” – powiedział z kolei watykański sekretarz stanu, kard. Tarcisio Bertone. Nawiązując m.in. do wojny w Gruzji ubolewał, że politycy nie posłuchali papieskich wezwań do budowania pokoju w imię wyższych interesów. Jego zdaniem „zabrakło dialogu międzyreligijnego, ale także dialogu między narodami, które nie zawsze są reprezentowane przez rządzących”. Natomiast 18 września „L’Osservatore Romano” napisało, że program nowych zbrojeń, przedstawiony przez premiera Rosji Władimira Putina, budzi niepokój. „Wyścig zbrojeń ogranicza rozwój narodów – w Rosji są wciąż dziesiątki milionów osób, które żyją poniżej granicy biedy – podsyca wzajemną nieufność i izolację, tak na szczeblu regionu, jak i międzynarodowym. Równowaga terroru, oparta na tak zwanej strategii odstraszania, nie tylko nie gwarantuje bezpieczeństwa państw, ale zagraża pokojowi” – czytamy w komentarzu redakcyjnym.

30 – Z chrystianofobią należy walczyć równie stanowczo, co z antysemityzmem i islamofobią – oświadczył abp Dominique Mamberti. Przemawiając na Mityngu Przyjaźni między Narodami w Rimini szef watykańskiej dyplomacji podkreślił, że chrześcijanin zasługuje na ochronę w równej mierze, co Żyd i muzułmanin. Wolność religijna wynika bowiem z równej godności każdego człowieka. „Patrząc na to całościowo, wydaje mi się, że chrystianofobia to całokształt zachowań, w którym można wydzielić trzy dziedziny: błędne wychowanie czy wręcz dezinformację na temat chrześcijan i ich religii, zwłaszcza za pośrednictwem mediów; nietolerancję oraz prawne i administracyjne dyskryminowanie chrześcijan względem tych, którzy wyznają inną religię, bądź też nie wyznają żadnej religii; i w końcu akty przemocy i prześladowania – mówił abp Mamberti, odwołując się zwłaszcza do sytuacji w Indiach i Iraku. Przypomniał też o potrzebie wzajemności w przestrzeganiu wolności religijnej. Oznacza to, że mniejszości chrześcijańskie na innych kontynentach powinny się cieszyć takimi samymi prawami, co mniejszości niechrześcijańskie w świecie zachodnim.

Wrzesień

3 – Papieskie Dzieła Misyjne zaapelowały o natychmiastową pomoc dla tysięcy ludzi, którzy nie mogą sobie pozwolić na podstawową opiekę medyczną, poprzez wprowadzenie na rynek tanich lekarstw dla biednych. Przypomniano, że Benedykt XVI jako jeden z pierwszych aktywnie wsparł fundusz pomocy farmaceutycznej, a także program International Finance Facility for Immunization – organizacji międzynarodowej zajmującą się m.in. finansowaniem szczepień dzieci w najuboższych państwach świata. Chodzi o zmniejszenie liczby ich zgonów na choroby, na które istnieją szczepionki. Papież popiera również organizację The Global Alliance for Vaccines and Immunisation, której zadaniem jest umożliwienie powszechnego dostępu do szczepionek w krajach biednych.

21 – Kościół nigdy nie potępił Darwina, a jego dzieło „O powstawaniu gatunków” nie znalazło się na Indeksie Ksiąg Zakazanych – przypomniał przewodniczący Papieskiej Rady ds. Kultury, abp Gianfranco Ravasi. Zapowiedział, że Kościół pragnie na nowo przedyskutować zawartą w nim teorię ewolucji. Planowane na 3-7 marca 2009 r. spotkanie ekspertów ma pomóc w zlikwidowaniu uprzedzenia i arogancję po obu stronach. Nauk przyrodniczych i teologii „nie dzieli ani mur chiński, ani żelazna kurtyna” – zapewnił włoski hierarcha. Dodał, że z watykańskiego punktu widzenia teorię ewolucji da się w zasadzie pogodzić z Biblią i nauczaniem Kościoła, co potwierdzają m.in. wypowiedzi Piusa XII i Jana Pawła II. – Nauki przyrodnicze i religia wcale się nie wykluczają, lecz powinny się wzajemnie uzupełniać – uważa abp Ravasi.

Październik

5-26 – XII Zgromadzenie Zwyczajne Synodu Biskupów odbyło się w Watykanie nt. „Słowo Boże w życiu i misji Kościoła”. Uczestniczyło w nim 253 ojców synodalnych (w tym 10 przedstawicieli zakonów) z 13 katolickich Kościołów wschodnich, 113 konferencji biskupich, 25 urzędów Kurii Rzymskiej i Unii Wyższych Przełożonych Zakonnych, a także 41 ekspertów, 37 audytorów oraz 3 osób zaproszonych imiennie przez papieża. Była to sesja rekordowa pod względem liczby kobiet, których przybyło 25, przy czym 6 z nich obecnych było jako ekspertki, a 19 jako audytorki. Prace synodalne zaowocowały nie tylko Orędziem do Ludu Bożego, ale także 55 „Propozycjami”, które mogą posłużyć papieżowi w opracowaniu przyszłej posynodalnej adhortacji apostolskiej. Znalazła się wśród nich zachęta do rozwoju refleksji teologicznej nad sakramentalnością Słowa Bożego. Ojcowie synodalni wyrazili życzenie, aby każdy katolik miał egzemplarz Biblii i aby mógł korzystać z odpustu związanego z jej pobożną lekturą. Synod postuluje, aby Kongregacja Nauki Wiary pełniej wyjaśniła pojęcie natchnienia i prawdy Pisma Świętego. Należałoby też przygotować dyrektorium homiletyczne. Synod widzi potrzebę ponownego spojrzenia na treść lekcjonarza mszalnego, aby zastanowić się, czy obecny dobór czytań odpowiada misji Kościoła we współczesnym świecie. Pragnie umożliwić świeckim udział w Liturgii Godzin, aby była ona modlitwą całego Kościoła. Proponuje tworzenie ośrodków formacji biblijnej dla świeckich i zwrócenie należytej uwagi na rolę Biblii w duszpasterstwie młodzieży, aby pomóc jej w rozpoznaniu swego powołania. Ojcowie synodalni, przekonani o istotnym znaczeniu Pisma Świętego dla budowania jedności chrześcijan, zalecili współpracę międzywyznaniową w dziedzinie tłumaczenia i upowszechniania Biblii, a także wspólne nabożeństwa Słowa Bożego. Nie poparli natomiast propozycji zorganizowania Światowego Kongresu Biblijnego. Zdecydowanie też odcięli się od fundamentalistycznych interpretacji Biblii, nie uwzględniających ludzkiego pośrednictwa w jej powstawaniu i podkreślono konieczność poszukiwania w niej przede wszystkim prawdy zbawczej.

18 – Ekumeniczny patriarcha Bartłomiej I po raz pierwszy w historii przemówił do uczestników zgromadzenia Synodu Biskupów. Na zakończenie nieszporów w Kaplicy Sykstyńskiej wskazał, że fakt ten „rozbudza w nas nadzieję, że nastanie dzień, kiedy oba nasze Kościoły będą w pełni zgodne co do roli prymatu i synodalności w życiu Kościoła”. Wyjaśnił, że „wraz z prymatem, synodalność stanowi strukturę nośną władzy i organizacji Kościoła”. Było to trzecie w 2008 r. spotkanie prawosławnego hierarchy z papieżem. Poprzednie miały miejsce 6 marca, gdy przybył na obchody 90-lecia Papieskiego Instytutu Wschodniego, którego jest absolwentem, i 28-29 czerwca, gdy uczestniczył w otwarciu Roku św. Pawła.

30 – Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego ogłosiła „Wskazania odnośnie do wykorzystywania nauk psychologicznych w przyjmowaniu i formacji kandydatów do kapłaństwa”. Dokument kieruje się przekonaniem, że powołanie do kapłaństwa i jego rozpoznanie wymykają się spod ścisłych kompetencji nauk psychologicznych, a jego rozpoznanie należy do Kościoła. Przypomina, że życie duchowe samo przez się, jeśli nie ma przeszkód psychologicznych, sprzyja rozwojowi osobowemu, zaś istotną rolę w formacji kandydatów do kapłaństwa odgrywa łaska Boża. Dlatego odwołanie się do ekspertów w dziedzinie nauk psychologicznych może mieć tylko charakter pomocniczy czy użyteczny jedynie w niektórych przypadkach, gdy formatorzy napotykają na szczególne trudności. Nauki psychologiczne mają jedynie służyć integracji osobowości a nie zastępować rozpoznania powołania i formacji seminaryjnej.

Listopad

4 – Stolica Apostolska nawiązała stosunki dyplomatyczne z Republiką Botswany w południowej Afryce. Stolica Apostolska utrzymuje stosunki dyplomatyczne ze 177 państwami, Unią Europejską i Zakonem Kawalerów Maltańskich. Utrzymuje też dwie misje o charakterze specjalnym: przy Federacji Rosyjskiej i Organizacji Wyzwolenia Palestyny. Ma też swoich przedstawicieli w ponad 30 organizacjach międzynarodowych.

24-25 – Benedykt XVI spotkał się z katolikosem Cylicji Aramem I. Hierarcha Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego zaproponował podjęcie starań o obchodzenie Wielkanocy przez wszystkich chrześcijan tego samego dnia oraz ustanowienie wspólnego wspomnienia wszystkich męczenników chrześcijaństwa. Przemówił także podczas środowej audiencji generalnej papieża na placu św. Piotra.

Grudzień

3 – Stolica Apostolska ratyfikowała konwencję w sprawie zakazu używania, produkcji i magazynowania bomb kasetowych. Chciała w ten sposób „zachęcić wspólnotę międzynarodową do zdecydowanego wspierania skutecznych rokowań rozbrojeniowych” – oświadczył szef watykańskiej dyplomacji abp Dominique Mamberti. Stolica Apostolska wzięła czynny udział w wypracowaniu konwencji. Jako jedna z pierwszych zaproponowała moratorium na użycie tego typu amunicji. Była też – obok Norwegii, Austrii, Irlandii, Meksyku i Peru – jednym z sześciu członków grupy promującej od samego początku inicjatywę takiej konwencji. Ratyfikowała także wszystkie główne konwencje w sprawie rozbrojenia.

6 – Benedykt XVI otworzył drogę do kanonizacji bł. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego. Papież podpisał dekret Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych potwierdzający cud po beatyfikacji, który jest niezbędnym warunkiem kanonizacji. Chodzi o nadzwyczajne uzdrowienie s. Stefanii Zelek ze Zgromadzenia Sióstr Rodziny Maryi, założonego przez bł. Zygmunta. Zakonnica cierpiała na zanik szpiku kostnego. Jej stan był beznadziejny, zagrażający życiu. Siostra trafiła do kliniki hematologicznej w Krakowie, pod obserwację specjalistów. Wtedy nastąpiła nagła i niewytłumaczalna poprawa jej stanu zdrowia.

12 – Kongregacja Nauki Wiary opublikowała instrukcję „Dignitas personae”, dotyczącą problemów bioetycznych, związanych z rozwojem medycyny. Przypomina w niej, że podstawowym obowiązkiem Kościoła jest afirmacja wartości człowieczeństwa i godności osoby ludzkiej od chwili poczęcia, poprzez wszystkie fazy życia, aż do naturalnej śmierci. Podkreśla, że rozwój nauk medycznych jest faktem pozytywnym i „zasługuje na poparcie, kiedy służy przezwyciężeniu lub wyeliminowaniu patologii i przyczynia się do przywrócenia normalnego przebiegu procesów rozrodczych”. Zasługuje natomiast na negatywną ocenę „kiedy zakłada niszczenie istot ludzkich bądź posługuje się środkami, które naruszają godność osoby lub są stosowane w celach sprzecznych z integralnym dobrem człowieka”. Dlatego negatywnie ocenia m.in. zapłodnienie pozaustrojowe, klonowanie człowieka, a także pobieranie komórek macierzystych z żywego ludzkiego embrionu. Popiera natomiast m.in. pobieranie komórek macierzystych z tkanki dorosłego człowieka, z krwi pępowinowej w momencie porodu lub z tkanki płodu zmarłego śmiercią naturalną.