Widzisz bezdomnego - nie wiesz jak pomóc?

PAP |

publikacja 25.12.2012 10:04

Infolinia dla bezdomnych na Śląsku przyjęła 112 zgłoszeń od 1 listopada, czyli od początku jej funkcjonowania. Jak poinformowało we wtorek Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w ciągu minionej doby odebrano dwa telefony.

Widzisz bezdomnego - nie wiesz jak pomóc? Henryk Przondziono/GN Śląska infolinia dla bezdomnych uruchamiana jest od 1999 roku przed każdą zimą. Funkcjonuje od 1 listopada do 31 marca. Można na nią dzwonić z telefonów stacjonarnych i automatów, a od dwóch lat - również z komórkowych.

Śląska infolinia dla bezdomnych uruchamiana jest od 1999 roku przed każdą zimą. Funkcjonuje od 1 listopada do 31 marca. Można na nią dzwonić z telefonów stacjonarnych i automatów, a od dwóch lat - również z komórkowych. Połączenie 800 100 022 jest bezpłatne, numer działa całodobowo. Obsługują go dyspozytorzy działającego przy wojewodzie śląskim Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, to grupa 10 osób.

"Pod ten numer dzwonią zarówno osoby potrzebujące, szukające noclegu lub posiłku, jak i postronne, chcące pomóc, a także straż miejska czy policja prowadzące takie interwencje. Dysponujemy listą placówek udzielających noclegu czy wydających jedzenie" - powiedział PAP jeden z dyżurnych Jacek Wojtyga.

W ostatnich latach liczba połączeń z infolinią zwiększała się: w sezonie 2009/2010 służby wojewody otrzymały 199 zgłoszeń, rok później 312, a w ubiegłym roku - 357. Infolinia najczęściej była wykorzystywana podczas silnych mrozów.

Zdarzały się telefony z prośbami o pomoc od całych rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji lokalowej czy materialnej. Były też osoby, które za pośrednictwem infolinii zgłosiły chęć pomocy bezdomnym - przekazania ciepłej odzieży albo pieniędzy.

Dostępność infolinii z komórek pomaga m.in. w sytuacjach, gdy dzwonią przypadkowe osoby, widzące np. nietrzeźwych, leżących na ziemi podczas chłodu lub mrozu. W takich sytuacjach operator porozumiewa się z miejscową policją lub strażą miejską. Dzięki współpracy z całodobowym Centrum Koordynacji Ratownictwa Medycznego szybko można wskazać najbliższy szpital, który może pomóc.

Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego - oprócz infolinii - obsługuje system informacji dla służb operacyjnych zajmujących się pomocą bezdomnym. Jeżeli policjanci bądź strażnicy miejscy mają problem z umieszczeniem osoby bezdomnej w schronisku czy szpitalu, poszukiwane jest miejsce, gdzie taka osoba zostanie przyjęta. Dyżurni utrzymują kontakt z wyznaczonymi osobami z ośrodków pomocy społecznej, które pełnią dyżury domowe po godzinach pracy i w dni wolne.

Wykaz wszystkich jednostek pomagających w regionie bezdomnym zamieszczono na stronie internetowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. W województwie śląskim działa 146 placówek świadczących pomoc osobom bezdomnym. Jest to m.in. 19 noclegowni, 16 schronisk, 18 hosteli, sześć ogrzewalni, 40 jadłodajni oraz 30 punktów wydawania żywności.