Bojkot konsumencki za laicyzację Bożego Narodzenia

KAI |

publikacja 28.11.2012 14:22

Największa w USA chrześcijańska organizacji rodzin, American Family Association (AFA) kolejny rok sporządza listę sklepów, które lekceważą religijny wymiar Bożego Narodzenia i wykorzystują pamiątkę przyjścia na świat Jezusa jedynie do zwiększenia swoich obrotów.

Bojkot konsumencki za laicyzację Bożego Narodzenia janebelindasmith / CC 2.0

Namawiając do bojkotu „antybożonarodzeniowych” marek, stowarzyszenie jednocześnie konstruuje listę placówek nastawionych przyjaźnie wobec chrześcijańskiego święta.

Do tych, którzy zaniechali ogałacania Bożego Narodzenia z wymiaru religijnego dołączyły ostatnio sieci takich sklepów i hipermarketów jak Wal-Mart, Belk, Lowe’s czy gigant pasmanteryjny Hobby Lobby. Wciąż jednak na specjalnej liście przeciwników Bożego Narodzenia znajdują się sklepy tak znanych marek jak: GAP czy Old Navy, Staples, Radio Shack i Foot Locker. AFA stworzyło także pośrednią kategorię „firm marginalizujących Boże Narodzenie”, na której znajduje się obecnie 9 potentatów z branży kosmetycznej, ogrodniczej czy spożywczej.

Członkowie organizacji – liczącej 2,3 mln osób – co roku prowadzą bojkot wybranych sklepów, które w reklamie nie używają w ogóle słowa „Boże Narodzenie”, a mówią jedynie o bliżej nieokreślonych „świętach”. W poprzednich latach, aby „przywrócić Boga Bożemu Narodzeniu”, namawiano do niekupowania w sklepach firm Target, Sears, GAP i Wal-mart. W tym roku ponownie planują bojkot sklepów z odzieżą GAP i spółki córki Old Navy.

Kilka lat temu rodziny z AFA wzywały do bojkotu restauracji sieci McDonald's, gdy firma ta na internetowej stronie jednej z grup gejowskich reklamowała „Happy Meals” dla dzieci. W 2006 r. przez ponad dwa lata z podobnych względów bojkotowała firmę Ford Motor. W wyniku tej akcji obroty Forda zmniejszyły się w tym czasie o ok. 8 proc. i ostatecznie koncern wycofał swoją reklamę.