Medialny strateg Watykanu

Beata Zajączkowska

GN 27/2012 |

publikacja 05.07.2012 00:15

Amerykanin Greg Burke został doradcą medialnym Watykanu. Jego zadaniem jest wypracowanie strategii komunikacyjnej i zapobieganie „strzałom do własnej bramki”.

Medialny strateg Watykanu east news/AFP PHOTO/ALBERTO PIZZOLI Greg Burke doradca medialnym Watykanu

Advisor sekretariatu stanu ds. środków przekazu – tak dość tajemniczo brzmi oficjalna nazwa nowego stanowiska utworzonego w Watykanie i powierzonego Gregowi Burke’owi. Kryje ona w sobie historyczną jak na Watykan decyzję o konieczności posiadania człowieka, który nie tylko będzie „dawał twarz” w mediach, ale, co ważniejsze, wypracuje strategię i politykę komunikacyjną Stolicy Apostolskiej. – Jego zadaniem będzie integrowanie przepływu informacji w pracach Sekretariatu Stanu, a także współpraca z biurem prasowym i innymi watykańskimi instytucjami medialnymi – podkreśla watykański rzecznik ks. Federico Lombardi.

Oczekiwana decyzja

Powołanie doradcy do spraw przekazu było decyzją tyle oczekiwaną, co niespodziewaną. Doświadczenia ostatnich miesięcy pokazywały coraz boleśniej, że przez nie do końca przemyślane działania Watykan strzelił sobie kilka samobójczych goli komunikacyjnych. Nie dziwi to jednak, gdy uświadomimy sobie fakt, że dotąd nie było osoby odpowiedzialnej za całość strategii komunikacyjnej. W tym kontekście warto zacytować słowa Andrei Torniellego, jednego z najlepiej poinformowanych włoskich dziennikarzy, który przypomina o tym, iż „już dwa lata temu rzecznik prasowy Stolicy Apostolskiej mówił w wywiadzie dla BBC o tym, że jemu nikt nie powierzył zadania koordynowania strategii medialnej i że o linii informacyjnej kierowanego przez niego biura prasowego decyduje Sekretariat Stanu”. Ogromne zaskoczenie wzbudził fakt, że przyszły „medialny strateg” nie jest księdzem. Amerykański dziennikarz Greg Burke ma 52 lata. Jest członkiem Opus Dei. Warto pamiętać, że także Joaquin Navarro-Vals, który zrewolucjonizował politykę medialną Stolicy Apostolskiej i jako rzecznik prasowy przez 22 lata był najbardziej rozpoznawalną twarzą Watykanu, należy do tej organizacji.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.