• Jacek
    21.11.2016 12:59
    To ja czegoś nie rozumiem. To ksiądz nie ma władzy odpuszczać wszystkich grzechów? Pod normalnymi warunkami spowiedzi, czyli m. in. żalu za grzechy i postanowienie poprawy. Potrzeba do tego specjalnego zezwolenia stolicy apostolskie? Sakrament pokuty to: 1. Żal za grzechy. 2. Spowiedź lub ujawnienie grzechów przed kapłanem. 3. Postanowienie wypełnienia zadośćuczynienia i czynów pokutnych. Proszę mi to wytłumaczyć!
    • duncan
      21.11.2016 18:01
      Co do zasady masz rację. Ale za aborcję (i kilka innych grzychów, które Kościół uznał za najcięższe) Kościół nakłada karę kanoniczną ekskomuniki. Jednym z elementów ekskomuniki jest zakaz przystępowania do sakramentów - w tym do spowiedzi. Jest to wyraz tego, jak ciężkim zerwaniem jedności z Kościołem (komunii, stąd ex-comunico) był grzech, za który jest ekskomunika. Na tyle ciężkik, że zwkła droga pojednania nie wystarcza. Ekskomuniki co do zasady ma prawo zdjąć biskup (niektóre - tylko papież), a także ksiądz upoważniony przez biskupa (papieża). Ta decyzja papieża oznacza więc, że wszyskim księżom dał prawo zdejmować ekskomunikę zaciągniętą przez grzech aborcji.
      doceń 11
    • JAWA25
      22.11.2016 11:41
      jak pisze katolicki biblista Joachim Gnilka: Jezus odpuszczał bez tych wszystkich ceregieli
      • Ja
        23.11.2016 08:22
        Co wolno wojewodzie...
        doceń 0
      • gt
        24.11.2016 08:13
        Co gorsza Pan Jezus nawet stuły nie miał, co nie Jawa?
        doceń 2
  • Gość
    21.11.2016 13:42
    ojj, zaraz się gromy posypią, tylko czekać na naszych ulubieńców komentujących:):):)
  • Gość
    21.11.2016 14:47
    A w PL hierarchowie KK chcą być bardziej święci niż papież i chcą totalnego zakazu aborcji i jego penalizacji.
    • Bezimienny
      21.11.2016 15:47
      Bezimienny
      Po pierwsze posługujesz się półprawdą i półkłamstwem. Biskupi w Polsce chcą zakazu aborcji, ale sprzeciwiają się penalizacji kobiet, które się tego dopuściły.

      Po drugie, tam chyba pisze, że aborcja ciągle jest poważnym grzechem. Czy tylko mi się przywidziało?
      doceń 10
      • sp
        21.11.2016 16:04
        Nasz Gość sądzi, że Papież zgodził się na mordowanie niewinnych dzieci...
        doceń 5
    • sp
      21.11.2016 16:01
      @Gość: Śnisz na jawie.
  • Gość
    21.11.2016 15:21
    Nihil novi sub sole. Już dawno było to w Kościele. Niech papież Franciszek I nie przywłaszcza sobie miłosierdzia.
  • TomMartin
    21.11.2016 15:31
    Hip hip,hura!!! Patrz punkt 2.: wierni uczęszczający do kaplic Bractwa Piusa X w dalszym ciągu będą mogli "ważnie i zgodnie z prawem otrzymać sakramentalne odpuszczenie grzechów". Modliłem się o to :-))))))
    • Bezimienny
      21.11.2016 15:50
      Bezimienny
      Papież okazał łaskę, co oczywiście nie przeszkodzi temu i owemu korzystającemu z tej łaski na niego pluć. Mam rację?
      • Zaba_na_Rowerze
        21.11.2016 17:01
        Zaba_na_Rowerze
        Skoro wierni mogą śmiało chodzić na nabożeństwa protestanckie i doznawać tam łaski bożej - to dlaczego nie mieli chodzić do kaplic bractwa? Co to za wielkie miłosierdzie zezwolić na coś, co jest normalne i rozsądne. Ja np pozwalam panu oddychać, niech się wiec pan tym cieszy i zachwyca.
        doceń 10
    • JAWA25
      22.11.2016 11:41
      szkoda
  • Gość
    21.11.2016 16:03
    "A w PL hierarchowie KK chcą być bardziej święci niż papież i chcą totalnego zakazu aborcji i jego penalizacji." - i oto kolejny przykład idiotycznego rozumowania gościa i wyciągania wniosków z wypowiedzi czy decyzji papieża. Słowem papież nie jest za zakazem aborcji, a nawet ją bagatelizuje, tylko ci okropni polscy biskupi.... ręce opadają.
  • Gość
    21.11.2016 16:08
    Papież upoważnia wszystkich kapłanów do odpuszczania, ale to nie znaczy, że każdy grzech aborcji można odpuścić... no i naprawienie krzywdy jest niemożliwe. Nic nowego. Każdy kapłan do tej pory musiał sam podejmować decyzję widząc nastawienie penitenta.
  • Gość
    21.11.2016 16:29
    Bezimienny nie masz racji.
  • ciekawy
    21.11.2016 17:21
    Pkt. 2 głosi, że Wierni będą mogli korzystać z posługi spowiedzi u kapłanów Bractwa sw. Piusa X" - czy wczesniej nie mogli, a jeśli nie mogli to czemu, wszak Bractwo to nie schizmatycy, ani heretycy?
    • W
      21.11.2016 19:36
      Niektórzy kapłani bractwa zdaniem części kurialistów byli suspendowani, więc mogli legalnie spowiadać jedynie w szczególnych sytuacjach (np. zagrożenie życia penitenta, itd.) - stąd wierni nie mogli legalnie przystępować tam do spowiedzi. W samym bractwie nie uznawano tej kary, więc nie rozdzielano kapłanów na suspendowanych i niesuspendowanych (tzn. tych którzy nieobciążeni żadnymi karami przeszli do bractwa z innych zgromadzeń lub zostali wyświęceni za zgodą biskupa miejsca).
      • sonniger
        23.11.2016 20:28
        Prawda jest nieco inna. Nie tyle chodzi o suspense co o jurysdykcję. Własny do udzielania rozgrzeszenia są biskupi, którzy tę władzę mogą scedować na prezbitera. Może, ale to nie znaczy, że musi. Zwierzchnikiem każdego prezbitera jest biskup miejsca i to on udziela swoim podwładnym zezwolenia na spowiadanie. Kapłani FSSPX nie podlegają jurysdykcji ordynariusza miejsca, a więc nie mają jego zezwolenia. Rok temu tego zezwolenia udzielił bezpośrednio papież, obecnie je przedłużył. Tak więc co do spowiedzi u kapłanów Bractwa, rok temu i wcześniej zachodzi wątpliwość, czy była to spowiedź ważna. Nad tym dyskutują tęgie głowy od wielu lat. Na szczęście jest już po sprawie, zezwolenie zostało wydane i nie ma o czym dyskutować, a co najwyżej powiedzieć....Bogu niech będą dzięki.
        doceń 1
    • Gość
      22.11.2016 14:57
      A kto ci takich głupot nakładł głowy - schizmatycy na dodatek objęciu susspensą, z tym jednym małym wyjątkiem.
Dyskusja zakończona.